Bokhylla

Bokhylla
Bra med dörrar!

torsdag 6 augusti 2015

Recension hos Bibliotekstjänst

I dag är jag riktigt glad! Elsbeth Hermansson på Bibliotekstjänst (BTJ) har läst min senaste bok 'Den ovälkomna gåvan' och skrivit om den bl.a. så här:

Fjärde boken om Stråle-släkten utspelar sig i tidigt 1800-tal. Miljön är Vättern och väglöst land i Tivedenskogarna med skrämmande vargar, vättar och vittror. Folktro och vidskepelse har stort inflytande i det vardagliga livet. Dottern Maria, med sina röda ögon, har fått gåvan som synsk och att kunna bota värk och skador. Klok-Bella och Klok-Sirkku är hennes läromästare. Många uppsöker Maria ”som kunde göra gott”, att bli kallad häxunge är hon stolt över.  Personskildringen är utmärkt, likaså språket. Romanen rymmer ett stycke svensk historia såsom Gustav IV Adolfs krigshandlingar och bygget av Göta Kanal. Författaren har lyckats ännu en gång!

Publiceras i BTJ-häftet nr 19, 2015

(Jag har markerat de meningar jag gillar mest, och så har jag förkortat litet, enligt BTJ:s regler för publicering)

Inga kommentarer: