Bokhylla

Bokhylla
Bra med dörrar!

tisdag 9 oktober 2012

Sjukvård på 1700-talet


Jag borde inte skriva historisk fiktion. Ändå kan jag inte låta bli. Så fort jag får ett infall, måste jag kontrollera detaljer.

Nyligen gick Charlotta till sin fars bokhylla. Hur stor kunde den ha varit, givet att hennes familj var lantadel?

Just nu har en arbetare ramlat ner från det nybyggda huset och blivit svårt handikappad. Hur såg sjukvården ut på den tiden? Där fick jag hyggliga svar av Wikipedia. Och i Undenäsbygden fanns i senaste numret en mycket intressant artikel om fattigvården över tiderna. T.ex fick människor böta, om de tog emot tiggare från en annan kommun! Jfr nutida invandringspolitik.

 PS Undenäsbygden är en tidning som kommer ut en gång om året och som handlar just om Undenäsbygden.

 

Inga kommentarer: